آموزش تحلیل الگوهای تکمیلی در بازار ارزهای دیجیتال راهنمای کاربردی

تعریف تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال، علم مطالعه گذشته بازار برای پیش‌بینی قیمت یک دارایی در آینده است. به طور کلی می‌توان گفت که به دو دلیل، اغلب پیش‌بینی‌های آموزش الگوهای تحلیل تکنیکال درست از آب درمی‌آید. دلیل اول رفتار سرمایه‌گذاران است. اقتصاد رفتاری به ما می‌گوید که سرمایه‌گذاران بر مبنای پیش‌زمینه‌ها و سوگیری‌های ذهنی که به صورت مکرر رخ می‌دهند، اقدام به خرید و فروش می‌کنند. دومین دلیل روانشناسی توده است. منظور از روانشناسی توده این است که اکثر افرادی که در بازار فعالیت می‌کنند، تحلیل تکنیکال را شناخته و بر مبنای آن عمل می‌کنند که همین امر موجب واکنش قیمت به سطوح مهم بر روی نمودار می‌شود.

انواع روش های تحلیل

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال مطرح‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل بازارهای مالی هستند. در ابتدای مقاله به معرفی تحلیل تکنیکال پرداختیم اما تحلیل فاندامنتال، علم ارزیابی متغیرهای اقتصادی، مالی و دیگر موارد تغییر‌پذیر درباره یک دارایی است که با کمک آن می‌توان ارزش حقیقی یا ذاتی آن دارایی را تعیین کرد. به طور کلی، این دو روش با یکدیگر متفاوت بوده و کاربردهای مختلفی دارند. مثلاً معامله‌گران از تحلیل فاندامنتال به منظور سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت استفاده می‌کنند در حالی که تحلیل تکنیکال کاربرد بیشتری در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت دارد.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا از ارکان مهم اقتصاد بازار هستند. عرضه، نشان‌دهنده مقدار آورده بازار و تقاضا به معنای مقداری از محصول است که مردم مایل به خرید آن هستند. به طور کلی می‌توان گفت که قیمت بازتابی از میزان عرضه و تقاضا در بازار است.

حمایت و مقاومت

یک سطح حمایتی، مانعی برای جلوگیری از ریزش قیمت است. این سطح همیشه پایین‌تر از قیمت فعلی بازار قرار گرفته و معمولاً معامله‌گران با تشخیص آن، منتظر اصلاح قیمت و به دست آوردن فرصت خرید و ورود مجدد به بازار هستند. از طرف دیگر، یک سطح مقاومتی، مانعی برای جلوگیری از افزایش قیمت است. این سطح همیشه بالاتر از قیمت فعلی بازار قرار گرفته و معامله‌گران از آن، برای تعیین اهداف قیمتی معاملات خود استفاده می‌کنند.

قله و دره

به سقف‌ها و کف‌هایی که در حین حرکت قیمت بر روی نمودار ایجاد می‌شود، به ترتیب قله و دره گفته می‌شود.

پولبک

پولبک به معنی بازگشت است و برخی از تحلیلگران از آن به عنوان «بوسه خداحافظی» یاد می‌کنند. توجه داشته باشید که پولبک، معمولاً بعد از شکست یک سطح حمایت و یا مقاومت بر روی نمودار ظاهر می‌شود. در واقع می‌توان گفت که در پولبک، قیمت می‌خواهد به سطح شکسته شده بازگردد و آن را مجدداً لمس کند.

روندها

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اجزای تحلیل، روند نام دارد. «روند، دوست توست» این یکی از معروف‌ترین جملات بین معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای مالی است. در واقع منظور از این عبارت این است که همیشه باید معامله‌گران در جهت روند اصلی بازار اقدام به خرید و فروش کنند. به طور مثال، زمانی که قیمت در حال افزایش و روند صعودی است، معامله‌گران احساس مثبتی نسبت به بازار داشته و به همین دلیل اقدام به خرید کرده و قیمت را بالا می‌برند. بنابراین بهتر است، در این شرایط اقدام به خرید کرده و یا پوزیشن لانگ باز کنید و اگر مبتدی هستید، در اصلاح قیمت‌ها وارد نشده و از شورت گرفتن در این بازار اجتناب کنید.

بررسی قدرت و اعتبار روند

طولانی‌تر بودن زمان حفظ خط روند و تعداد دفعاتی که خط روند در برخورد با قیمت، شکسته نشده، دو عامل مهم اعتبارسنجی خطوط روند هستند. در واقع، یک خط روند معتبر با همین دو عامل تشخیص داده شده و موجب اعتماد بیشتر معامله‌گران به آن می‌شود.

موج های جنبشی و اصلاحی

تئوری امواج یکی از مباحث جذاب تحلیل تکنیکال در تمامی بازارهای مالی است. طبق این نظریه، به طور کلی دو نوع موج وجود دارند: امواج جنبشی و امواج اصلاحی. ابتدایی‌ترین تعریف این نظریه این است که بازار بر اساس یک ریتم مکرر با پنج موج افزایشی حرکت کرده و در ادامه با سه موج کاهشی ادامه پیدا می‌کند.

نکات تغییر روند

اگر خط روند صعودی (خط حمایت) به طور قطع شکسته شود تبدیل به خط مقاومت خواهد شد و زمانی‌که خط روند نزولی (خط مقاومت) شکسته شود، این خط، تبدیل به خط حمایتی خواهد شد. این دو مورد جزء نکات اولیه مربوط به تغییر روند است. این مبحث به صورت کامل و جامع در دوره تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال که توسط آکادمی سیتکس برگزار می‌گردد، عنوان خواهد شد. علاقه‌مندان به آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال می‌توانند با شرکت در این دوره از مباحث تئوری و عملی ارائه شده بهره ببرند.

ترسیم خط روند

برای ترسیم خط روند نزولی، به حداقل دو دره نزولی که عمق دره دوم از دره اول بیشتر است نیاز است اما برای رسم خط روند صعودی، به حداقل دو قله که ارتفاع قله دوم از قله اول بیشتر باشد، نیاز است.

ترسیم کانال

خط کانال، شکل مفید دیگری از خط روند است. اگر قیمت بین دو خط موازی (خط روند اصلی و خط کانال) حرکت کند، کانال قیمتی تشکیل خواهد شد. معمولاً معامله‌گران حرفه‌ای بعد از تشخیص کانال، اقدام به ترید بین موج‌های تشکیل شده در محدوده داخل کانال می‌کنند.

کندل‌ها و انواع آن

کندل‌ها، نمایش‌های گرافیکی روی نمودار هستند که قیمت بازشدن، بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت یک دارایی را بر روی نمودار نشان می‌دهند.

مفهوم انواع کندل

کندل‌ها بخش مهمی از نمودار قیمت هستند. هر کندل از یک بدنه و یک یا دو خط باریک تشکیل شده است. توجه داشته باشید که به قسمت ضخیم کندل، بدنه اصلی و به خطوط باریک بالا و پایین بدنه، سایه گفته می‌شود. بدنه اصلی، دامنه بین قیمت باز شدن و بسته شدن و سایه‌ها حد بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت را نشان می‌دهند.

نشانه های خرید و فروش روی نمودار

تحلیلگران و معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال از یک روش اصلی برای دریافت سیگنال استفاده کرده و سپس از یک یا چند اندیکاتور و ابزار کمکی به منظور تأیید سیگنال دریافتی بهره می‌برند. به طور مثال، یک معامله‌گر با کمک تکنیک پرایس اکشن، نقطه ورود به معامله را مشخص کرده و سپس با استفاده از فیبوناچی، از سیگنال خرید خود مطمئن خواهد شد.

الگوهای شمعی

کندل استیک‌ها، قدیمی‌ترین نوع تحلیل تکنیکال هستند و در حال حاضر در بین ابزارهای نمایش نمودار، بیشترین طرفدار را دارند. جالب است بدانید که الگوهای مختلفی از کندل‌ها بر روی نمودار تشکیل شده و هر کدام از آنها معنا و مفهوم خاص به خود را دارند. به طور مثال الگوی ابر سیاه یک الگوی دو کندلی است که جزء الگوهای بازگشتی بوده و نشان‌دهنده نزولی شدن روند است. از طرف دیگر، الگوی ستاره صبح، یک الگوی سه کندلی بوده و در دسته الگوهای شمعی بازگشتی قرار می‌گیرد.

روش‌های تایید گرفتن از الگوهای شمعی

اغلب معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای مالی از اندیکاتورها و یا ابزارهای دیگری برای مطمئن شدن درباره سیگنال دریافتی خود استفاده می‌کنند. به طور مثال، افزایش در حجم معاملات، به تأیید تحلیل‌های مربوط به الگوهای نموداری، شمعی و یا دیگر نشانه‌های مهمی که در نمودار ظاهر می‌شوند و به نوعی اخطاردهنده شروع روند جدید هستند، کمک می‌کند.

الگوهای نموداری

الگوهای قیمت، تصاویر و شکل‌هایی هستند که در نمودار قیمت سهام و ارزهای دیجیتال، ظاهر می‌شوند. این الگوها قابلیت پیش‌بینی شدن دارند و به دو دسته الگوهای برگشتی و الگوهای ادامه‌دهنده تقسیم می‌شوند. الگوهای برگشتی به الگوهایی گفته می‌شود که روند قیمت در آنها تغییر جهت می‌دهد. از طرف دیگر، در الگوهای ادامه دهنده، روند اصلی بعد از مدتی توقف ادامه پیدا می‌کند. الگوها، یکی از پرکاربردترین ابزارهای چارت بوده و معامله‌گران حرفه‌ای از آنها برای پیش‌بینی روند آتی بازار استفاده می‌کنند. اگر به یادگیری این الگوها و نحوه ترید با آن‌ها علاقه‌مند هستید، می‌توانید با شرکت در دوره تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، دانش خود را نسبت به این حوزه بالا ببرید.

طبقه‌بندی اندیکاتورها

در کتاب‌های رفرنس تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها را بر اساس اجزای تشکیل دهنده، نحوه استفاده و کاربرد آنها دسته‌بندی می‌کنند. در زیر شما را به شکل مختصر با تعدادی از دقیق‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، آشنا خواهیم کرد.

میانگین متحرک و انواع آن

میانگین متحرک یکی از پرکاربردترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور، یک ابزار دنبال‌کننده روند است و به معامله‌گران، سیگنال پایان یک روند و شروع روند جدید را می‌دهد. توجه داشته باشید که از میانگین متحرک، نمی‌توان برای پیش‌بینی قیمت در آینده بازار استفاده کرد چون این اندیکاتور، یک ابزار دنبال‌کننده اطلاعات فعلی بازار است.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آموزش تحلیل الگوهای تکمیلی در بازار ارزهای دیجیتال راهنمای کاربردی" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آموزش تحلیل الگوهای تکمیلی در بازار ارزهای دیجیتال راهنمای کاربردی"، کلیک کنید.