بیماری اوتیسم چه عوارضی دارد

تحلیل رفتار کاربردی همان روش رفتار گرایان برای توصیف و دستکاری رفتار است. ABA توسط ایوار لوواس برای حذف رفتارهای نامطلوب و ترغیب رفتارهای مطلوب شکل گرفت و به رایج ترین روش مورد استفاده در شروع آموزش کودکان دارای اوتیسم تبدیل شد پیش فرض روش ABA این است که همه رفتارهای انسان محصول شرطی سازی است بنابراین اصول ABA پیشایند رفتار و پیامد آن است درمانگر در این روش پیشایند و پیامد را به گونه ای می چیند تا نرخ  رفتار را افزایش یا کاهش دهد معمولاً به صورت 30 تا 40 ساعت در هفته اجرا می شود کل فرایند توسط درمانگر کنترل شده و کودک به محرک های فیزیکی و کلامی ارایه شده پاسخ می دهد و هیچ راه حلی توسط کودک به کار گرفته نمیشود  و نیازی به درک آگاهانه تکلیف از سوی کودک نیست.

بیماری اوتیسم چه عوارضی دارد

بیماری اوتیسم چه عوارضی دارد

فلور تایم ( مدل ارتباط بر اساس تفاوتهای فردی و رشدی  این مدل به این دلیل به فلورتایم معروف است که اکثر مداخلات آن در قالب بازی روی زمین انجام شود . لباس بچه گانه اسپایدرمن معمولاً با جزییاتی چون دوختهای محکم، ساختارهای کشسان و دوام بالا طراحی می شود . هر چند همچنان تجارب آموزشی توسط درمانگر مدیریت می شود اما هدف اصلی این روش آن است که کودک کمتر به تعقیب از سوی درمانگر وابسته باشد و برعکس آغازگری از سوی کودک صورت بگیرد و از سمت درمانگر تشویق شود و در نهایت نتایج طبیعی عملِ دسترسی به شی یا عملِ مورد علاقه جای پاداش های کلامی خوراکی قلقلک و غیره را بگیرد. این روش شامل 6 مرحله می باشد و درمانگر با تدوین سناریو های کوتاهی از علایق کودک در جهت رشد او بهره می گیرد.

یکی از درمان هایی که درسراسر نقاط دنیا برای کودکان اوتیسم بکار می رود؛ تیچ است. این روش در حقیقت مخفف درمان و آموزش افراد دارای اتیسم و کودکان دارای نقص آن در ارتباطات اجتماعی است. هدف این روش آن است که کودک بتواند محیط اطراف و اطرافیان خود را بهتر درک کند اما به گونه ای نیست که به کودک یک مهارت خاص را آموزش دهند. این روش اولین بار توسط یک خانواده که خود صاحب کودک اوتیسم بودند ابداع شد. طبق این روش کودک اوتیسم در دنیای درونی خودش زندگی می کند و از بودن در آن لذت می برد. بنابراین نباید او را از دنیای مورد علاقه اش خارج کرد بلکه بایستی وارد دنیای او شد و پس از آن که کودک به شما اعتماد کرد او را به دنیای خارج از دنیای خودش برد.

این به آن معنی است که والدین باید همراه عشق ورزی به کودک به رفتار هایش توجه کنند و دنبال راهی برای ورود به دنیای کودک شان بگردند اما به هیچ عنوان او را از انجام حرکات تکراری یا مورد علاقه اش منع نمی کنند بلکه با او همراه می شوند تا کودک آنها را برای ورود به دنیای خودش بپذیرد. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه به مهمترین رویکردهای رفتاری بپردازیم اما شایان ذکر است که کودکان اتیسم علاوه بر  مداخله در حوزه رفتاری نیازمند مداخله در حوزه های اجتماعی و رویکردهای حسی هستند که همه ی آنها در مجموع به کودک کمک می کنند تا به گونه ای بهنجار و طبیعی عمل کند تا توسط جامعه پذیرفته شود.

این روش شامل چند مرحله است که به کودک نحوه ی  تقلید کردن و چگونه یاد گرفتن از یک بزرگتر را می آموزد . ممکن است کودکان در برخی از حس هایی که ضعیف تر هستن در این روش دچار مشکل شوند و یا اینکه برخی تمرین های بدنی را نتوانند اجرا کنند . استفاده از لباس مرد عنکبوتی جدید با رنگ ها و الگوهای متنوع می تواند احساس روحیه و انگیزه برای ورزش را تقویت کند . در این روش کودک به طور مجزا مهارت های گفتاری و بدنی را بدست نمی آورد بلکه از نظر احساسی و روانی به او کمک می کند . معمولا در کنار روش های دقیقی چون ای بی ای در اوقات فراغت اجرا می شود .

این درمان از نشانه های بصری مانند کارت های تصویری و عکس های مرتبط برای کمک به کودک شما برای یادگیری مهارت های روزمره مثل لباس پوشیدن ، غذا خوردن و کتاب خواندن و غیره … استفاده می کند. اطلاعات و مشخصات کارت ها به مرحله های کوچک تری شکسته می شود تا کودک بتواند راحت تر آن را یاد بگیرد و اجرا کند. سیستم ارتباطات تصویر (PECS). این یکی دیگر از درمان های مبتنی بصری است، اما از نمادها و نشانه های مختلف به جای کارت های تصویرو عکس استفاده می کند . فرزند شما یاد می گیرد که از طریق سوالات و برقراری ارتباط از طریق نمادهای خاص، مطالب را یاد بگیرد.

کار درمانی این نوع درمان به کودک کمک می کند تا مهارت ها و فعالیت های روزمره زندگی مانند تغذیه و لباس پوشیدن، حمام کردن ، صحبت کردن درک نحوه ارتباط با دیگران را یاد بگیرد. مهارت هایی که او با این روش می آموزد موجب می شود که بتواند به طور مستقل زندگی کند . درمان ادغام حسی اگر کودک شما می تواند با چیزهایی مانند چراغ های روشن، صداهای خاص و یا احساس لمس احساس راحتی کند، این درمان بهترین نوع درمان است به او کمک می کند تا با این نوع اطلاعات حساس مقابله کند. هیچ درمان دارویی مورد اطمینانی برای اختلال طیف اوتیسم وجود ندارد و در حال حاضر داروی اختصاصی برای این اختلال ساخته نشده است.

اما برخی از داروها می توانند به علایم مربوطه مانند افسردگی، تشنج، بی خوابی و تمرکز مشکل کمک کنند. مطالعات نشان داده اند که دارو در مواجهه با رفتارهای رفتاری موثر است. Risperidone تنها داروی تایید شده توسط FDA برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است. این دارو می تواند برای کودکان بین پنج تا شانزده ساله برای کمک به تحریک پذیری تجویز شود. پیش از شروع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم لازم است بدانید کودکان اوتیسمی حساسیت های ویژه ای دارند که ماساژور باید به آن توجه کند تا بتواند فرایند درمان را به درستی انجام دهد. کودکان اوتیسمی نسبت به بچه های دیگر به لمس شدن بیشترحساس هستند و واکنش نشان می دهند. موارد زیر مهم ترین نکات برای ماساژ بچه های اوتیسم است.

برقراری ارتباط صحیح با کودک اوتیسمی قبل از شروع ماساژ بهتر است قبل از شروع ماساژ اوتیسم با کودک ارتباط صحیح برقرار شود تا کودک در برابر درمان مقاومت نشان ندهد. طراحی لباس بتمن اسباب بازی معمولاً با در نظر گرفتن نیازهای حرکتی و موقعیت های ورزشی مختلف، صورت می گیرد . پس برای اینکه فرایند ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم موثر باشد و بتواند مشکلات آن ها را حل کند باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد اوتیسمی به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز دارند و کسی که می خواهد کار ماساژ را انجام دهد باید صبور باشد تا بتواند ارتباط درستی با بیمار برقرار کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بیماری اوتیسم چه عوارضی دارد" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بیماری اوتیسم چه عوارضی دارد"، کلیک کنید.