در خودروهای سواری مانند پژو، یکی از مهم ترین اجزا که نقش حیاتی در عملکرد پیشرانه دارد، گیربکس یا جعبه دنده است. این سیستم با مدیریت هوشمندانه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها، نقش تعیین کننده ای در شتاب، مصرف سوخت، عملکرد کلی خودرو و البته تجربه رانندگی ایفا می کند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید اجزای گیربکس پژو شامل چیست و چه عواملی بر قیمت گیربکس تأثیرگذار است؟

در این مقاله به بررسی کامل اجزای تشکیل دهنده گیربکس پژو، وظایف هر قسمت، دلایل خرابی های رایج و همچنین نکاتی برای خرید به صرفه از تأمین کنندگان معتبر نظیر صنایع گیربکس پولادین پارت می پردازیم.
گیربکس خودرو چیست؟
گیربکس یا جعبه دنده، سیستمی است که وظیفه تنظیم نسبت دور موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. به عبارت ساده تر، گیربکس تعیین می کند که در هر شرایط رانندگی (شتاب، حرکت آهسته، سربالایی، سرازیری و غیره) چه مقدار نیرو و سرعت باید به چرخ ها منتقل شود.
گیربکس های پژو بسته به مدل خودرو ممکن است دستی (Manual) یا اتوماتیک (Automatic) باشند. در مدل های دستی مانند پژو 206 تیپ 2، راننده مسئول تعویض دنده است، اما در مدل های اتوماتیک مانند پژو 206 V9 یا پژو 207 اتومات، این وظیفه به عهده واحد کنترل گیربکس است.
اجزای اصلی گیربکس پژو
هرچند طراحی دقیق ممکن است بسته به مدل خودرو متفاوت باشد، اما در مجموع اجزای اصلی گیربکس پژو به شرح زیر است:
1. پوسته گیربکس (Gearbox Housing)
بدنه یا قاب فلزی که تمامی قطعات داخلی گیربکس درون آن قرار می گیرند. این پوسته از جنس آلیاژهای مقاوم ساخته می شود و وظیفه حفاظت از اجزا در برابر ضربه، فشار و آلودگی را دارد.
2. چرخ دنده ها (Gears)
چرخ دنده ها نقش کلیدی در تغییر نسبت دور ایفا می کنند. در گیربکس دستی پژو معمولاً پنج یا شش دنده جلو و یک دنده عقب وجود دارد. انواع چرخ دنده ها شامل:
-
چرخ دنده اولیه (ورودی)
-
چرخ دنده ثانویه (خروجی)
-
چرخ دنده دنده عقب
-
چرخ دنده هر دنده (1 تا 5 یا 6)
3. میل نگ (Input Shaft)
میل نگ یا شفت ورودی، وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ دنده های گیربکس را دارد. این قطعه به طور مستقیم به صفحه کلاچ متصل می شود.
4. شفت خروجی (Output Shaft)
این شفت، نیرو را پس از عبور از گیربکس به دیفرانسیل و سپس چرخ ها منتقل می کند.
5. میل ماهک و ماهک دنده (Shift Fork & Rod)
این قطعات مسئول جابه جایی کشویی دنده ها هنگام تعویض دنده هستند. در واقع زمانی که راننده دسته دنده را تغییر می دهد، این سیستم دنده مورد نظر را درگیر می کند.
6. یاتاقان ها (Bearings)
برای حرکت روان چرخ دنده ها و شفت ها، از یاتاقان ها استفاده می شود که وظیفه کاهش اصطکاک را دارند.
7. سینکرونایزر یا هم دنده (Synchronizer)
این قطعه باعث هم سرعت شدن دنده ها و جلوگیری از صدای ناخوشایند هنگام تعویض دنده می شود. خرابی سینکرونایزر معمولاً باعث سخت جا رفتن دنده یا تقه در هنگام رانندگی می شود.
8. روغن گیربکس (Gearbox Oil)
هر چند به ظاهر جزء نیست، اما بدون شک روغن گیربکس از حیاتی ترین عناصر سیستم محسوب می شود. وظیفه آن روانکاری، خنک کاری و کاهش سایش بین قطعات است.
9. دنده عقب (Reverse Gear Assembly)
دنده ای مستقل که جهت چرخش خروجی را معکوس می کند و امکان حرکت به عقب را فراهم می آورد.
تفاوت گیربکس پژو دستی و اتومات
ویژگی | گیربکس دستی پژو | گیربکس اتومات پژو |
---|---|---|
نوع کنترل | توسط راننده | توسط ECU و هیدرولیک |
مصرف سوخت | پایین تر | کمی بیشتر |
هزینه نگهداری | پایین تر | بالاتر |
اجزای اضافه در اتوماتیک | تورک کانورتر، ECU، سنسورها | ندارد |
علائم خرابی گیربکس پژو
شناخت علائم خرابی گیربکس بسیار مهم است، زیرا تعویض یا تعمیر آن می تواند هزینه بر باشد. مهم ترین نشانه ها:
-
صداهای غیرعادی (زوزه یا تقه)
-
سخت جا رفتن دنده ها
-
نشتی روغن گیربکس
-
کاهش شتاب خودرو
-
لرزش یا تاخیر در شتاب گیری
در صورت مشاهده این علائم، بهتر است پیش از بالا رفتن قیمت گیربکس، نسبت به بررسی و تعمیر آن اقدام کنید.
عوامل مؤثر بر قیمت گیربکس پژو
قیمت گیربکس پژو بسته به عوامل زیر متغیر است:
1. مدل خودرو
قیمت گیربکس پژو 206 ممکن است با گیربکس پژو پارس یا 405 متفاوت باشد؛ به دلیل تفاوت در ساختار، تعداد دنده ها و نوع سیستم انتقال قدرت.
2. نوع گیربکس
گیربکس دستی ارزان تر از اتوماتیک است. در مدل های جدید اتوماتیک، وجود قطعاتی مانند ECU، شیر برقی و مبدل گشتاور باعث افزایش قیمت می شود.
3. نو یا استوک بودن
گیربکس های استوک یا دست دوم قیمت کمتری دارند ولی ریسک خرابی بیشتری نیز به همراه دارند. توصیه می شود برای اطمینان از کیفیت، از برندهایی مثل صنایع گیربکس پولادین پارت خرید کنید که ضمانت و خدمات پس از فروش ارائه می دهند.
4. برند تولیدکننده
گیربکس های تولید داخل توسط برندهای خوش نام نظیر صنایع گیربکس پولادین پارت، معمولاً کیفیت قابل قبولی با قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های وارداتی دارند.
خرید گیربکس پژو از صنایع گیربکس پولادین پارت
صنایع گیربکس پولادین پارت به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر داخلی در زمینه تولید و بازسازی گیربکس های صنعتی و خودرویی، محصولات متنوعی از جمله:
-
گیربکس پژو 206 دستی
-
گیربکس پژو 405
-
گیربکس اتوماتیک پژو 207 و 206 V9
را با کیفیت بالا و قیمت رقابتی عرضه می کند.
مزایای خرید از پولادین پارت:
-
استفاده از قطعات باکیفیت و استانداردهای روز جهانی
-
تست فنی پیش از تحویل
-
گارانتی معتبر و پشتیبانی تخصصی
-
امکان سفارش آنلاین یا حضوری
-
مشاوره فنی رایگان در انتخاب مناسب ترین گیربکس
نکاتی برای افزایش عمر گیربکس پژو
برای جلوگیری از خرابی زودهنگام و کاهش هزینه تعمیر یا تعویض، نکات زیر را رعایت کنید:
-
تعویض به موقع روغن گیربکس (طبق توصیه سازنده)
-
عدم رانندگی تهاجمی و تعویض دنده ناگهانی
-
بررسی نشت احتمالی روغن
-
خنک نگه داشتن گیربکس مخصوصاً در تابستان
-
استفاده از روغن گیربکس استاندارد و توصیه شده
جمع بندی
گیربکس پژو یکی از مهم ترین و پیچیده ترین اجزای فنی خودرو محسوب می شود. شناخت اجزای گیربکس، نحوه عملکرد، علائم خرابی و عوامل مؤثر بر قیمت گیربکس می تواند به شما در انتخاب، نگهداری و خرید هوشمندانه کمک کند.
اگر به دنبال خرید گیربکس نو، باکیفیت، با ضمانت و خدمات پس از فروش هستید، پیشنهاد ما مشاوره و خرید از صنایع گیربکس پولادین پارت است؛ برندی که تخصص، تجربه و خدمات فنی را در کنار قیمت مناسب ارائه می دهد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جزای گیربکس پژو شامل چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جزای گیربکس پژو شامل چیست؟"، کلیک کنید.
این مقاله باعث شد با دید بازتری به تعمیرکار مراجعه کنم و بدونم دقیقاً درباره چی صحبت میکنه، عالی بود
یه سوال دارم، آیا همه مدلهای پژو از لحاظ ساختار گیربکس یکی هستن یا تفاوت دارن؟
ممنون بابت اطلاعات کامل و دقیق، برای کسایی که دنبال خرید گیربکس دسته دوم هستن هم این مقاله میتونه خیلی مفید باشه
واقعا مقاله کاملی بود، فقط اگر ممکنه درباره هزینه تقریبی تعمیر یا تعویض جزای گیربکس هم یه اشارهای بکنید
خیلی ممنون از مقاله خوبتون، توضیحات خیلی ساده و قابل فهم بودن و برای من که اطلاعات فنی زیادی ندارم، خیلی مفید بود
مطلب خیلی خوبی بود، فقط اگر عکس هر قطعه رو هم کنار توضیحات میذاشتید، درک مطلب راحتتر میشد
خیلی خوب بود که تفاوت بین اجزای گیربکس دستی و اتومات هم گفته شده بود، ادامه بدید لطفاً
نحوه نگارش و بیان مطلب خیلی دوستانه و روان بود، خسته نباشید واقعا
اگر ممکنه در یه مقاله جدا درباره علائم خرابی هر کدوم از این اجزا هم بنویسید، خیلی کاربردی میشه
من همیشه فکر میکردم گیربکس یه قطعهست، ولی با این مقاله فهمیدم چقدر قطعه مختلف داره، ممنون بابت روشنگری