علت درد کشاله ران سمت راست در مردان

علت درد کشاله ران در مردان

در برخی موارد، مردان در ناحیه زیر شکم و بالای ران احساس درد و ناراحتی می کنند. بروز درد در این ناحیه می تواند تاثیر مستقیمی در انجام سایر فعالیت های فرد داشته باشد. علت درد ران پا سمت راست در مردان متعدد می باشد. با تشخیص درست علت بروز این نوع درد می توان روش درمانی مناسب تری در نظر گرفت. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت درد کشاله ران در مردان و همچنین روش های تشخیص و درمان آن بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با روش های پیشگیری از بروز درد در کشاله ران مردان، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علت درد کشاله ران سمت راست در مردان

درد کشاله ران چیست؟

کشاله ران از 5 نوع ماهیچه تشکیل یافته است که احساس درد در یکی از ماهیچه ها باعث درد کل کشاله ران می شود. ماهیچه های نزدیک کننده کوتاه، نزدیک کننده بلند، نزدیک کننده بزرگ، نواری و شانه ای از جمله این 5 ماهیچه هستند. به درد ایجاد شده در زیر ناحیه کمربند، درد کشاله ران گفته می شود. ایجاد درد در کشاله ران می تواند به صورت ناگهانی یا با گذشت زمان و به تدریج باشد. افرادی که در قسمت کشاله ران احساس درد دارند، این درد با انجام فعالیت های سنگین با تمرین های ورزشی افزایش پیدا می کند. درد کشاله ران با توجه شدت و نوع آسیب دیدگی می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

سایر علائم همراه با درد کشاله در مردان

با توجه به تحقیقات انجام شده، اغلب ورزشکاران با انجام دادن حرکت های ناگهانی یا نادرست، دچار درد کشاله ران می شوند. عضلات ران در فعالیت های مختلف بیشتر از سایر نقاط بدن می توانند درگیر شوند. با وارد شدن ضربه به ناحیه کشاله ران علاوه بر درد، علائم دیگری نیز ظاهر می شوند. هر یک از این علت ها می توانند علائم مخصوص به خود داشته باشند. از جمله شایع ترین علائم همراه با درد کشاله در مردان عبارتند از:

  • ایجاد درد و ناراحتی در لگن
  • ایجاد اختلال در نحوه راه رفتن
  • حساسیت به لمس کردن
  • ناتوانی در انجام فعالیت های ورزشی
  • ایجاد التهاب و تورم در نواحی اطراف ران و لگن
  • اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • مشاهده خون در ادرار

علت های درد کشاله ران در مردان

دلایل مختلفی باعث درد کشاله ران در مردان می شود. در حالت کلی این دلایل را می توان به گروه های اسکلتی و عضلانی، ادراری و تناسلی و سایر علت ها دسته بندی کرد. در این بخش از مطلب به بررسی مهم ترین علت های درد کشاله ران در مردان خواهیم پرداخت.

    کشیدگی عضلات کشاله ران

در اغلب موارد با وارد شدن آسیب به عضلات کشاله را در حین انجام فعالیت های ورزشی، عضلات ران دچار کشیدگی می شوند. افرادی که حرکت های نامناسب انجام می دهند یا قبل از شروع ورزش بدن خود را به خوبی گرم نمی کنند، با این مشکل مواجه می شوند. در برخی موارد کشیدگی عضلات ران منجر به پارگی عضلات می شود.

    فتق کشاله ران

زمانی که بافت چربی شکم یا روده ها به ناحیه سست و ضعیف دیواره شکم فشار وارد می کنند، فتق کشاله ران ایجاد می شود. با ایجاد این نوع فشار، بیمار احساس درد در ناحیه کشاله ران یا مشاهده یک برآمدگی در این ناحیه خواهد داشت. وارد شدن فشار به دیواره شکم می تواند ناشی از برداشتن اجسام سنگین، استفراغ یا دفع مدفوع نیز باشد.

    وارد شدن ضربه به بیضه

با وارد شدن ضربه به بیضه ها، مشکل پیچ خوردگی بیضه به وجود می آید. با پیچ خوردن بیضه ها، در سیستم جریان خونرسانی اختلال هایی ایجاد می شود و خون به تمامی بافت های نزدیک بیضه و کشاله ران به درستی نمی رسد. این نوع درد همراه با تورم و کبودی اطراف بیضه و کشاله ران خواهد بود.

    اپی دیدیمیت

گاهی اوقات بدون وارد شدن هیچ نوع ضربه ای به بیضه ها، درد و تورم در بیضه ایجاد می شود. این درد به نواحی پایین کمر نیز منتشر می شود. با تجربه رابطه جنسی بدون مراقبت شده، عفونت به داخل لوله های اسپرم منتقل می شود و از مجاری ادرار وارد بیضه می شود.

    واریکوسل

به بزرگ شدن رگ هایی که خون را از بیضه ها به طرف قلب حمل می کنند، اختلال واریکوسل گفته می شود. آسیبب دیدگی دریچه رگ ها باعث درد بیضه ها می شود. این درد به هنگام نشستن یا ایستادن ها طولانی مدت افزایش پیدا می کند و به کشاله ران نیز می رسد.

    سنگ کلیه

چنانچه در کلیه سنگ وجود داشته باشد و این سنگ ها در مجاری ادرار حرکت کنند، درد در کشاله ران احساس می شود. از آن جایی که ایجاد سنگ کلیه در مردان دو برابر بیشتر از زنان است، یکی از شایع ترین علت های درد کشاله ران در مردان سنگ کلیه عنوان می شود که همراه با حالت تهوع و استفراغ است.

    عفونت ادراری

دستگاه مجاری ادرار و مثانه درست در قسمت بالایی کشاله ران قرار گرفته است. با ایجاد عفونت در این دستگاه و مثانه، درد ناشی از بروز عفونت به ناحیه کشاله ران نیز انتقال پیدا می کند.

سایر دلایل درد کشاله ران عبارتند از:

  • شکستگی استخوان لگن
  • آرتریت
  • بورسیت
  • غدد لنفاوی برجسته
  • آبسه کشاله ران
  • سلولیت عفونت پوست
  • کبودی کشاله ران
  • پارگی لابروم هیپ
  • فتق ورزشی
  • فشردگی عصبی
  • آنوریسم شکمی
  • عفونت مفصل
  • تومور
  • پوکی استخوان

بیماری های عامل درد کشاله ران

علاوه بر دردهای ناشی از آسیب و عفونت، گاهی وجود برخی بیماری ها در ناحیه ران یا نواحی اطراف عامل ایجاد درد کشاله ران هستند.

این بیماری ها عبارتند از:

  • وجود تومور در ناحیه لگن: تومور لگن یکی از بیماری های رایج است که اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است. یکی از علائم وجود تومور، احساس درد در کشاله ران است.
  • سندروم کمپارتمان (Compartment Syndrome): وضعیتی است که در آن به بافتی از بدن فشار زیادی وارد می شود و این افزایش فشار موجب کاهش جریان خون در عصب و ماهیچه های آن بافت و درد آن ناحیه می شود.
  • لخته شدن خون بر اثر آمبولی، حمله قلبی و سکته.
  • بیماری های سیستم ادراری و تناسلی: وجود مشکلاتی مانند سنگ کلیه، عفونت ادراری، بیماری های سیستم تناسلی مردانه (چرخش بیضه، تومور بیضه و …). • ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش از جمله التهاب روده کوچک با بزرگ.
  • سندروم پای بی قرار. اگر علت درد کشاله ران یکی از بیماری های بالا باشد، دکتر ارتوپد با بررسی آزمایش و عکس هایی که از بیمار گرفته شده است، مشکل را ریشه یابی می کند و درمان مناسب را تجویز می کند.

تشخیص علت درد کشاله ران توسط متخصص ارتوپد

درمان و تشخیص تمامی موارد ذکر شده در بالا، از وظایف اصلی پزشک ارتوپد است. .در صورتی که هر یک از علائم درد در ناحیه کشاله ران را مشاهده کردید، در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا مشکل در مراحل ابتدایی درمان شود. دکتر ارتوپد در معاینه فیزیکی، شرح حال کاملی از بیمار تهیه می کند و از وی در مورد جراحی های قبلی، آسیب های وارد آمده، وضعیت روحی و جسمی او سوال می پرسد.

برای بررسی دقیق مشکل پزشک تصویربرداری با اشعه ایکس را برای بیمار توصیه می کند. اگر پزشک متخصص ارتوپد تشخیص دهد که تومور عامل درد کشاله ران است، انجام ام آر آی و یا سی تی اسکن را به بیمار توصیه می کند. گاهی نیز پزشک به کمک تشخیص افتراقی به علل درد ناحیه کشاله ران پی می برد و بهترین روش درمانی را تجویز می کند.

تشخیص افتراقی برای درد کشاله ران تشخیص افتراقی در علم پزشکی یکی از متدهای تشخیص سیستماتیک است که در آن بر اساس یافته های بالینی و افتراق میان دو یا چند بیماری که علائمی شبیه به هم دارند، یک بیماری تشخیص داده می شود.

تشخیص های افتراقی درد کشاله ران عبارتند از:

کشیدگی اداکتور به طور کلی پنج ماهیچه اداکتور بر روی هر یک از ران های انسان وجود وجود دارد. این ماهیچه ها می توانند به دلایل مختلفی مانند گرم نکردن بدن پیش از فعالیت های ورزشی، ضعف عضلات، آسیب دیدگی های قدیمی، مشکلات و آسیب دیدگی های کمر دچار آسیب و کشیدگی شوند.

کشیدگی اداکتور گاهی می تواند بدون علت و کاملاً اتفاقی باشد. مهم ترین علامت کشیدگی اداکتور، درد ناگهانی و شدید در ناحیه داخل ران است. این درد معمولاً هنگام دویدن یا راه رفتن سریع احساس می شود. میزان درد کشیدگی اداکتور به 3 گرید تقسیم می شود: •

گرید 1: احساس درد اندک هنگام راه رفتن در کشاله ران به دلیل پارگی جزئی و آسیب بافت ها به میزان کمتر از 25 درصد؛

  • گرید 2: آسیب بیش از 25 درصد بافت ها و درد شدید هنگام ورزش؛
  • گرید 3: آسیب جدی به بافت ها و درگیری آن ها تا 100 درصد. آسیب گرید 3 به بافت ها می تواند درد بسیار شدید را به همراه داشته باشد. متخصص ارتوپد برای بررسی آسیب و میزان آن تصویربرداری های تشخیصی (MRI و اسکن اولتراسوند) و آزمایش های مخصوص عضلات و ماهیچه را بررسی می کند.

همچنین دامنه حرکت بیمار را ارزیابی می کند و طبق آن تجویز لازم برای بهبودی را انجام می دهد. فتق اینگوینال فتق اینگوینال زمانی اتفاق می افتد که به دلیل ضعف در ناحیه عضلات شکم، بافتی از بدن مانند بخشی از روده از عضلات شکم بیرون می زند و باعث احساس درد در برخی موارد می شود.

یکی از علائم فتق اینگونیال احساس درد، سنگینی و کشیدگی در ناحیه کشاله ران است. استئیت پوبیس (Osteitis pubis) این بیماری، یک بیماری نادر و دردناک در جلوترین قسمت حلقه استخوانی لگن که ناحیه سمفیز پوبیس (محل اتصال دو استخوان پوبیس) نام دارد، است. این بیماری موجب التهاب استخوان ها و درد می شود. مهم ترین نشانه این بیماری، احساس درد در ناحیه پایین شکم و کشاله ران است.

این درد می تواند با راه رفتن افزایش یابد. دیسپلازی هیپ (اختلالات مفصل هیپ) دیسپلازی مفصل ران اختلالی است که در آن رشد مفصل ران در مراحل اولیه به درستی انجام نمی شود و استخوان ران تحت تاثیر قرار می گیرد. از مهم ترین نشانه های اختلال مفصل ران درد و ناراحتی در ناحیه عضلات ران به خصوص عضلات اداکتور است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت درد کشاله ران سمت راست در مردان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت درد کشاله ران سمت راست در مردان"، کلیک کنید.