درمان بی حسی انگشتان دست در طب سنتی

بی حسی در دست ها و پاها به دلیل آسیب، فشرده شدن یا التهاب اعصاب رخ می دهد. این می تواند باعث خواب آلودگی، ضعف عضلانی و غیره شود. در صورت بروز علائم و بدتر شدن وضعیت، ممکن است کنترل عصب حرکتی از بین برود. بی حسی دست ها و پاها و شروع به خواب رفتن باید بررسی و درمان شود تا از عوارض عصبی جدی جلوگیری شود. این بیماری بسیار شایع و خطرناک است زیرا می تواند منجر به بسیاری از بیماری های عصبی جدی شود. بسته به علت بی حسی دست و پا، بیماران به روش های درمانی مناسب نیاز دارند. درمان بی حس شدن انگشتان دست راست می تواند شامل درمان های پزشکی و خانگی باشد.

درمان بی حسی انگشتان دست در طب سنتی

علل رایج بی حسی دست و پا چیست؟

بی حسی در دست ها و پاها می تواند فیزیولوژیکی یا پاتولوژیک باشد.

دلیل فیزیولوژیکی:

هنگامی که بدن در شرایطی قرار می گیرد که رگ های خونی و اعصاب برای مدت طولانی فشرده می شوند، خون جمع می شود و جریان آن دشوار می شود. در این حالت رگ‌های خونی اسید تولید می‌کنند و باعث بی‌حسی و بی‌حسی در دست‌ها و پاها می‌شوند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تاثیر قابل توجهی بر تغییرات محیطی مانند باد، هوای سرد یا گرم دارند و آسیب می بینند.

گاهی اوقات برخی از داروها می توانند باعث بی حسی در دست ها و پاها شوند.

علت پاتولوژیک:

زنان باردار، کودکان دچار سوءتغذیه یا سالمندانی که از خستگی رنج می‌برند، اغلب با کمبود ویتامین B1، ویتامین B12، کلسیم، پتاسیم یا اسید فولیک مواجه هستند که باعث بی‌حسی در دست‌ها و پاها می‌شود. در قسمت قبلی گفته شد که اختلالات متابولیک مانند چاقی، تصلب شرایین، دیابت و چربی خون بالا نیز به دلیل نوروپاتی محیطی باعث بی حسی دست و پا می شود.

دیسک، آسیب عصبی و بیماری‌های سیستم عصبی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، میگرن یا کم‌خونی نیز می‌توانند باعث کمبود عصب در دست‌ها و پاها شوند. سایر علل بی حسی در دست ها و پاها ممکن است عفونت، سل، حصبه، مس، سرب، جیوه یا مسمومیت های شیمیایی صنعتی باشد.

علائم و نشانه های بی حسی در دست ها و پاها

ضعف و بی حسی در دست ها و پاها ممکن است فیزیولوژیکی یا پاتولوژیک باشد. اما علائم رایج عبارتند از:
بی حسی، سفتی، گرفتگی در انگشتان دست و پا
-احساس درد در پاها و بازوها که کار و راه رفتن را بسیار دشوار می کند.
علائم مشابه در زانو، ران، کمر و مچ پا نیز رخ می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

تعیین علل بی حسی بسیار مهم است. اگر این عارضه به سایر نقاط بدن سرایت کرد، باید برای ارزیابی به پزشک متخصص مراجعه کنید. روش درمان بی حسی دست و پا به دلایل زیر بستگی دارد. اگر بی حسی شما با فلج یا ضعف، مشکل در صحبت کردن، گیجی، یا سردرد یا سرگیجه ناگهانی همراه است، باید با پزشک خود مشورت کنید.

درمان‌های خانگی مفید و موثر برای بی‌حسی و بی‌حسی دست‌ها و پاها:

1. کمپرس گرم:

روش اول:
یک حوله را در آب گرم خیس کنید، آب اضافی را فشار دهید و آن را به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا احساس بهتری پیدا کنید.

همچنین می توانید با استفاده از آب داغ به طور مستقیم به ناحیه آسیب دیده، ناراحتی خود را کاهش دهید. تا زمانی که بی حسی شما از بین برود از این درمان استفاده کنید.

روش دوم:

یک فنجان برنج و یک جفت جوراب آماده کنید.

برنج را داخل جوراب بریزید و سپس آن را به مدت 3 دقیقه در مایکروویو قرار دهید.

پس از گرم شدن، جوراب ها را به مدت 5 دقیقه به نواحی مورد نظر بمالید. هر زمان که در دست و پای خود احساس بی حسی کردید از این روش استفاده کنید.

2. ماساژ برای رفع بی حسی دست و پا:

روش اول:
روغن نارگیل را روی پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این کار باعث روان شدن و رفع سفتی بدن می شود. استفاده از روغن نارگیل بعد از حمام برای بهترین نتیجه توصیه می شود، زیرا این روغن باعث افزایش گردش خون بین مفاصل می شود.

کارهایی که برای این درمان باید انجام دهید:

2 تا 3 قاشق چایخوری روغن نارگیل را روی نواحی بی حس بدن خود بمالید و به آرامی با انگشتان خود به مدت 5 تا 7 دقیقه ماساژ دهید.

این درمان را هر روز به مدت 2 هفته تکرار کنید.

روش دوم:
روغن زیتون همچنین درمان خوبی برای خواب آلودگی است زیرا خواص آن به آرامش عضلات و اعصاب و افزایش گردش خون کمک می کند.

برای بهبود علائم خفیف، فقط مراحل ساده را دنبال کنید:

2 قاشق چایخوری روغن زیتون را به مدت 1-2 دقیقه در مایکروویو گرم کنید و ناحیه مورد نظر را به مدت 7-8 دقیقه ماساژ دهید و سپس بشویید. این درمان را دو بار در روز، قبل از خواب و بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید.

روش سوم:

روغن خردل از دانه های خردل به دست می آید و برخی مطالعات منتشر شده نشان می دهد که حاوی اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6، ویتامین E و آنتی اکسیدان است. بنابراین یکی از سالم ترین روغن ها به حساب می آید.

مردم شرقی به دلیل خواص درمانی و زیبایی آن برای پوست و مو از دیرباز از این روغن استفاده می کردند و همچنین میزان بالای منیزیم موجود در این روغن نه تنها گردش خون را تحریک می کند بلکه سیستم عصبی بدن را نیز بهبود می بخشد.

2 تا 3 قطره روغن خردل را گرم کرده و به مدت 10 تا 12 دقیقه روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید.

این روش را 3 تا 4 بار در روز به مدت 2 ماه برای از بین بردن علائم خفیف دنبال کنید.

روش چهارم:

برخی از مطالعات نشان داده اند که ماساژ رزماری روی پوست باعث کاهش درد ناشی از آرتروز می شود و همانطور که در قسمت سلامت مرطوب ذکر شد، از این روغن برای درمان دردهای عضلانی و افزایش گردش خون نیز استفاده می شود.

در اینجا روشی بسیار آسان برای استفاده از روغن رزماری برای رفع خواب آلودگی آورده شده است. 2-3 قطره روغن رزماری و حامل را آماده کرده، آن را به مدت 2 دقیقه در مایکروویو گرم کنید و ناحیه مورد نظر را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. این روش را یک بار در روز انجام دهید تا تاثیر بیشتری داشته باشید.

روش پنجم:

یکی از خواص اصلی روغن اسطوخودوس این است که سیستم عصبی بدن را آرام می کند. این روغن در داروهای مقوی برای درمان سردرد، افسردگی و فشارهای عصبی استفاده می شود.

علاوه بر این، روغن اسطوخودوس توانایی کاهش دردهای عضلانی، آرتریت و درد مفاصل را دارد، گردش خون را بهبود می بخشد و در حفظ تعادل فشار خون مفید است.

می توانید با ماساژ روغن اسطوخودوس را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید یا در صورت تمایل می توانید آن را با روغن های دیگر مخلوط کنید.

2 تا 3 قطره اسطوخودوس و روغن مورد علاقه خود را با هم ترکیب کرده، گرم کرده و به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید، سپس بشویید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

3. ورزش برای درمان بی حسی دست و پا:

روش اول:

تمرینات ساده دست و پا را به مدت 15 دقیقه در خانه انجام دهید یا در محل کار حرکات کششی را امتحان کنید.

روش دوم:

ورزش های هوازی را به مدت 20-25 دقیقه در طول روز انجام دهید، در درمان بی حسی دست و پا بسیار موثر خواهد بود.

روش سوم:

سه تا چهار بار در هفته از شنا، دوچرخه سواری، دویدن و پیاده روی لذت ببرید. این باعث افزایش گردش خون و کاهش خواب آلودگی می شود.

توجه: مطمئن شوید که لباس و کفش شما راحت است. همچنین باید فقط تمرینات کم ضربه و سبک انجام دهید.

4. زردچوبه برای درمان بی حسی دست و پا:

روش اول:

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که به بهبود جریان خون در بدن کمک می کند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی زردچوبه به کاهش درد و ناراحتی در نواحی بی‌حس کمک می‌کند.

روش اول:

یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر حل کنید.
این محلول را روی حرارت ملایم گرم کنید. مقدار کمی عسل اضافه کنید و یک بار در روز آن را بنوشید تا جریان خون در بدن شما بهبود یابد.

روش دوم:

همچنین می توانید از خمیر پودر زردچوبه و آب استفاده کنید و نواحی مورد نظر را برای چند دقیقه ماساژ دهید.

روش سوم:

اگر گردش خون ضعیفی دارید، می توانید هر روز از مکمل های زردچوبه استفاده کنید. البته قبل از مصرف هر گونه مکملی باید با پزشک خود مشورت کنید.

5. نمک یا سولفات اپسوم:

4 تا 5 قاشق غذاخوری نمک اپسوم را به یک وان آب داغ اضافه کنید، خوب مخلوط کنید و سپس پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در آن خیس کنید.
این روش را 3 تا 4 بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

توجه: افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا دیابت باید از این روش خودداری کنند.

6. دارچین برای درمان بی حسی دست و پا:

روش اول:

می توانید یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و یک بار در روز بنوشید.

روش دوم:

یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق چایخوری عسل و یک لیوان کوچک آب گرم ترکیب کرده و خوب مخلوط کنید.

این مخلوط را بعد از صبحانه هر روز به مدت یک ماه بنوشید. پس از این، بلافاصله یک لیوان کوچک آب گرم بنوشید.

7. فلفل دلمه ای برای درمان بی حسی دست و پا:

فهرست:
2 قاشق چایخوری فلفل قرمز آسیاب شده
1 قاشق غذاخوری زنجبیل
یک قاشق غذاخوری سیر
یک لیوان آب گرم

زنجبیل و سیر را پوست گرفته و سپس ریز خرد کنید و در قابلمه ای بریزید و آب را به قابلمه اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه بجوشانید و سپس پودر فلفل قرمز را اضافه کرده و هم بزنید و بگذارید مخلوط داغ شود و در آخر با آب سرد مخلوط کنید. و آن را بنوشید. این نوشیدنی را یک بار در روز برای کاهش علائم خواب آلودگی بنوشید.

8. بابونه برای درمان بی حسی و بی حسی دست و پا:

روش اول:
2 قاشق غذاخوری پودر بابونه خشک را با مقداری آب در یک کاسه مخلوط کنید تا ماسک غلیظی به دست آید و سپس آن را به قسمت بی حس بدن و سپس روی پوست بمالید تا علائم از بین بروند و با آب گرم بشویید. .

روش دوم:
می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر بابونه خشک را در قابلمه‌ای با یک لیوان آب بریزید، خوب مخلوط کنید، ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانید، بگذارید ۵ دقیقه بماند و سپس بنوشید.

شما همچنین می توانید یک تکه یخ اضافه کنید.

این نوشیدنی زمانی که هر روز صبح با معده خالی بنوشید در کاهش علائم خواب آلودگی بسیار موثر خواهد بود.

9. لوبیا قرمز و زنجبیل تازه برای درمان بی حسی دست و پا:

فهرست:

سه گرم برگ نعنا
50 گرم لوبیا قرمز
سه تکه زنجبیل
شکر و آب

100 میلی لیتر آب را در قابلمه ای بریزید و بگذارید بجوشد سپس برگ های نعناع را اضافه کنید و در آخر مواد باقی مانده را داخل آن بریزید. زمانی که این نوشیدنی را یک بار در روز بنوشید برای رفع خواب آلودگی به خصوص در ماه های زمستان بسیار موثر خواهد بود.

10. مصرف غذاهای غنی از منیزیم برای بی حسی دست و پا:

برای بهبود علائم خواب آلودگی، مصرف روزانه غذاهای غنی از منیزیم مانند آووکادو، ماهی، کره، ماست شیرین نشده، موز و لوبیا توصیه می شود.

  1. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B:

ویتامین B12 و ویتامین B6 نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم عصبی دارند، بنابراین جذب و مصرف این ویتامین ها در مقادیر کنترل شده برای درمان نواحی بی حال بدن بسیار مهم است.

ماهی سالمون، ماهی تن، سالمون، شاه ماهی و ماهی خال مخالی چند بار در هفته توصیه می شود.

سایر منابع حاوی ویتامین B عبارتند از:
استیک
ترکیه
گوسفند
و ماست

برای جذب ویتامین B6 می توانید از غذاهای غنی از این ویتامین مانند سینه بوقلمون، پسته و آووکادو استفاده کنید.

  1. ویتامین D در درمان بی حسی دست و پا:

کمبود ویتامین D3 باعث بی حسی و بی حسی در دست ها و پاها می شود که منجر به درد مزمن، مولتیپل اسکلروزیس و برخی بیماری های خودایمنی ناشناخته می شود. بنابراین هر روز زمانی را در بیرون از خانه بگذرانید تا آفتاب بگیرید. غذاهای غنی از ویتامین D مصرف کنید یا با نظر پزشک روزانه از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درمان بی حسی انگشتان دست در طب سنتی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درمان بی حسی انگشتان دست در طب سنتی"، کلیک کنید.